• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
2. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
3. Credifi - Lån utan UC
4. Brixo - Lån utan UC
5. Zmarta - Jämför lån (ny)
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
12. Vivus - Lån utan UC

Får avslag pga aktivt skuldsaldo. Som inte stämmer

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Plus att om du läser länken jag postade ovan så står det uttryckligen hos uc.se att en uppgift om historiskt skuldsaldo visas i 24 månader.

Jo, men då måste man ju ha ett historiskt skuldsaldo också. Vilket man som jag förstår det inte får om man reglerar skulden inom tre år från det att den uppkom. Har du en skuld från 31 augusti 2014 som du betalar i dag så syns inte den på din UC om några veckor. Betalar du efter den 31 augusti så får du vänta två år till innan den försvinner. Som jag förstår det.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Jo, men då måste man ju ha ett historiskt skuldsaldo också. Vilket man som jag förstår det inte får om man reglerar skulden inom tre år från det att den uppkom. Har du en skuld från 31 augusti 2014 som du betalar i dag så syns inte den på din UC om några veckor. Betalar du efter den 31 augusti så får du vänta två år till innan den försvinner. Som jag förstår det.
Stämmer inte. Jag har historiska skuldsaldon som visas från hösten 2015, de är betalda under 2015, men syns alltså fortfarande som historiskt skuldsaldo.
 

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 873
Mottagna reaktioner
150
Poäng
417
Kopierar ett inlägg jag gjorde i forumet 21 juli:

"Dom är lite skumma. Ansökte där i veckan och blev preliminärt beviljad. Sen kom ett mail där det stod att jag inte kan få lån pga aktivt ärende hos kronofogden. Jag blev skitnervös för jag betalar alltid mina räkningar. Sitter i 30 min kö till kronofogden och han bekräftar att jag inte har något eller har haft något där. Han vill jag ska anmäla dom till datainspektionen.

Ringer till smspengar och han skyller på kronofogden fast ber mig göra en ny ansökan. Då får jag det preliminärt beviljat sen nekad i deras manuella granskning eller hur det fungerar. Ger mig en ny anledningen att jag inte är kreditvärdig för att låna en enda krona hos dom."

- Kan tillägga att jag gjorde en ansökan hos expresskredit i ren panik för lite över en vecka sen och fick 12000 utbetalt. Och dom och smspengar är samma. Så väldigt oseriöst företag måste jag säga. Som tur är lyckades jag samla alla mina smslån i dagarna till ett större lån så betalade av det i förtid nästan direkt.
Stämmer inte. Om du får en skuld hos Kronofogden i dag så gallras väl den om exakt tre år, OM du inom dessa tre år har betalat den. Du kan alltså betala den om två år och elva månader, så gallras den en månad efter att du har betalat den. En månad alltså, inte 24. Har du däremot INTE betalat när tre år har gått så hamnar skulden i det där historiska skuldsaldot, or so I've been told.

Att UC inte för något slags register över skulder som har blivit betalade de senaste 24 månaderna vet jag med hundraprocentig säkerhet. Jag har nämligen betalat över 100k till Kfm de senaste 24 månaderna. "UC saknar uppgift om historiskt skuldsaldo" står det i Min UC.
En anmärkning ligger kvar i 3 år efter utfärdande datum dvs ett utslag från kronofogden. Ett skuldsaldo inträffar om de sökanden vill ha betalt på den skuld man har och de kan då skicka till kronofogde för utmätning av tillgångar om skulden blivit fastställd genom utslag eller dom hos tingsrätten
Ett skuldsaldo som ligger längre än en månad hos kfm genererar i ett historiskt saldo så ju längre dem ligger ju fler månader blir det
 

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 873
Mottagna reaktioner
150
Poäng
417
Jo, men då måste man ju ha ett historiskt skuldsaldo också. Vilket man som jag förstår det inte får om man reglerar skulden inom tre år från det att den uppkom. Har du en skuld från 31 augusti 2014 som du betalar i dag så syns inte den på din UC om några veckor. Betalar du efter den 31 augusti så får du vänta två år till innan den försvinner. Som jag förstår det.
Anmärkningar och historiskt skuldsaldo är två skilda saker
Betalningsförelägganden som genererar i utslag ,tredskodom ligger kvar i 3 år
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Stämmer inte. Jag har historiska skuldsaldon som visas från hösten 2015, de är betalda under 2015, men syns alltså fortfarande som historiskt skuldsaldo.

Jo men det är ju inte alls samma sak som att alla skulder man har haft hos Kfm ligger synliga i två år efter att de har betalats, som tidigare hävdats. Jag har betalat hundratusentals kronor genom åren. Något historiskt skuldsaldo har jag inte.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Anmärkningar och historiskt skuldsaldo är två skilda saker
Betalningsförelägganden som genererar i utslag ,tredskodom ligger kvar i 3 år

Precis. Men vissa här tycks ju tro att alla skulder som man har hos Kfm blir synliga i det historiska skuldsaldot. Vilket förstås inte stämmer.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Jo men det är ju inte alls samma sak som att alla skulder man har haft hos Kfm ligger synliga i två år efter att de har betalats, som tidigare hävdats. Jag har betalat hundratusentals kronor genom åren. Något historiskt skuldsaldo har jag inte.
Varför är inte mina från 2015 borta då? De har uppkommit i september och jag betalade allt i december 2015, d v s skulden har legat mer än en månad hos KFM och därmed har jag historiskt skuldsaldo även fast skulden är betald.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
Varför är inte mina från 2015 borta då?

Skulder som uppkom 2015 finns kvar som betalningsanmärkningar eftersom det inte har gått tre år än. Det får du leva med fram till 2018. Det är ju inte det som är frågan här, utan frågan är om skulder man har haft till Kfm alltid syns i två år efter att de har blivit betalade. Det gör de inte.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Skulder som uppkom 2015 finns kvar som betalningsanmärkningar eftersom det inte har gått tre år än. Det får du leva med fram till 2018. Det är ju inte det som är frågan här, utan frågan är om skulder man har haft till Kfm alltid syns i två år efter att de har blivit betalade. Det gör de inte.
Jag vet mycket väl skillnaden på betalningsanmärkning och historiskt skuldsaldo, de redovisas på två helt olika ställen i UC. Läs gärna länken https://www.uc.se/hjalp--kontakt/anmarkningar/vad-ar-historiskt-skuldsaldo/
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp